Sprzedaż Jantarów 2b

4 replies [Ostatni wpis]
Tomek Rubaj
Offline
Joined: 16.07.2009

Jako początek duskusji proponuję częściową kopię dwóch wypowiedzi - Michała Lewczuka i Tomka Rubaja - na grupie ava.szybowce:

TR: W dyspozycji Komisja Szybowcowa znajduje się obecnie 21 Jantarów 2B. Cztery w CSS Leszno, pozostałe w różnych aeroklubach. Informacja o ich nalocie w sezonie 2008 w załączniku . Sezon 2009 w analizie (w załączniku niezatwierdzone dane).

Musimy być jednocześnie świadomi tego, że niektóre szybowce przechodzą w sezonie remonty lub naprawy powypadkowe, dlatego sucha informacja o nalocie z jednego sezonu nie zawsze odzwierciedla faktyczne wykorzystanie danego egzemplarza.

Opłata ubezpieczenia jest obowiązkiem aeroklubu regionalnego, który użytkuje taki szybowiec. Dodatkowo aeroklub regionalny odprowadza do KS zryczałtowaną opłatę w wysokości 1500 zł rocznie od każdego depozytowego Jantara 2b, którego użytkuje. Regulamin eksploatacji Jantarów 2b będących w dyspozycji Komisji Szybowcowej w załączniku.

ML: Płacenie 1500 PLN rocznie dla aeroklubów regionalnych to tańsze rozwiązanie niż posiadanie szybowca na własność. 1500 PLN to nawet mniej, niż koszt kapitału, który musiałby być zainwestowany w zakup własnego Jantara 2B. Lepiej zaoszczędzone na zakupie 50 tyś PLN zainwestować w obligacje.

Inną sprawą jest co z tymi 1500 PLN w AP się dzieje. Niestety jest prawdą, że na razie pieniądze te wpadają do jednego wielkiego wspólnego wora, w którym giną... Jesteśmy na etapie podliczania opłat zebranych w AP od czasu wprowadzenia w życie obowiązku odprowadzania tych opłat. W mojej opinii te pieniądze powinny być przeznaczone przede wszystkim na remonty 1000h (a w tym sezonie podobno szykują się takie remonty kilku depozytowych szybowców i z czegoś trzeba będzie je sfinansować). Nadmiarowo zebrane pieniądze powinny moim zdaniem finansować naprawy i uzupełnienia szybowców kadrowych.

TR: Obecni członkowie KS próbują dogłębnie wyjaśnić przepływy finansowe z lat ubiegłych. Nie jest to proste, ale sukcesywnie zbieramy rozproszone informacje w jeden spójny dokument. Nie mogę obiecać kiedy go opublikujemy, ale wszyscy pragniemy tego, żeby ukazał się on jak najszybciej i był jawny. W następnych latach będzie nieco prościej, bo sprawozdania finansowe KS będą ukazywać się systematycznie, co najmniej raz w roku.

ML: Szybowce Jantar 2B są szybowcami depozytowymi będącymi w gestii Komisji Szybowcowej. Przeznaczeniem tych szybowców kiedyś było wspieranie wysoko-wyczynowego latania głównie w miejscach gdzie trenowali perspektywiczni zawodnicy - w szczególności członkowie SKN. M.in. stąd kiedyś wynikały minimalne wymagania do laszowania na te szybowce - jednym z nich, jeśli dobrze pamiętam, było bycie członkiem Kadry.

Jeśli za PRL-u Aeroklub otrzymał sprzęt z przeznaczeniem dla Kadry... To całkowitą głupotą jest teraz rozdanie tego kadrowego sprzętu za darmo w sytuacji, gdy nie mamy środków na zakup nowego sprzętu kadrowego. A nowy sprzęt będzie systematycznie potrzebny - jak nie teraz, to za 2, 5 czy 10 lat (systematycznie jak nasze szybowce będą się starzeć lub na rynek będą wchodzić nowe-lepsze szybowce).Sprzedaż starych nieużytecznych dla Kadry szybowców jest i powinna być jednym ze źródeł finansowania nowych zakupów.

TR: Depozytowe Jantary 2B są sukcesywnie odsprzedawane (patrz załącznik). Do tej pory sprzedano 5 szybowców. W 2010 roku mowa jest o sprzedaży 3-5 sztuk. Fundamentalną zasadą, która została ustalona już dawno, jest obligatoryjny obowiązek przeznaczenia pieniędzy pochodzących ze sprzedaży na zakup nowego sprzętu, a z opłaty depozytowej na remonty pozostałych Jantarów 2B.

ML: Rozdanie szybowców kadrowych za darmo i brak środków na zakup np. bardzo potrzebnego szybowca klasy standard jest moim zdaniem jeszcze gorszym rozwiązaniem. Być może jak nie zbierzemy tych pieniędzy ze sprzedaży szybowców... To potem okaże się, że będziemy musieli finansować wypożyczenie szybowców dla Polskiej Reprezentacji ze składek lub charytatywnych akcji. Wtedy będzie jeszcze trudniej zebrać jakiekolwiek rozsądne pieniądze.

TR: Obecna KS stoi na stanowisku, że depozytowe Jantary 2B należy sukcesywnie odsprzedawać na aukcjach (na których dla AR można ustalić bonifikatę), a uzyskane pieniądze inwestować w nowy sprzęt. Nierozsądne byłoby wystawienie na sprzedaż od razu 20 szybowców, bo ich wartość rynkowa gwałtownie spadnie. W obecnej sytuacji występuje też ryzyko przeznaczenia pieniędzy ze sprzedaży na bieżącą spłatę długów.

AttachmentWielkość
Naloty Jantarów 2b w dyspozycji KS - Stan na 31.12.0876.42 KB
Regulamin eksploatacji szybowców w dyspozycji KS - 2008 rok65.89 KB
Sprzęt Kadry Narodowej w dyspozycji KS - Stan na 07.05.0982.34 KB
Naloty Jantarów 2b w dyspozycji KS - wstępna analiza po sezonie 2009106.84 KB
Jacek Marszałek
Offline
Joined: 27.11.2009
Sami sobie zgotowaliśmy ten los!

Ruchy Biura A.P. i Zarządu były do przewidzenia. Wykorzystano ścieżkę wymyśloną dwa lata wcześniej przez Jacka Dankowskiego. Doprowadził on do sprzedania Jantarów 2B wbrew stanowisku ówczesnej Komisji Szybowcowej i środowiska szybowników. Pewnym rozgrzeszeniem może być przeznaczenie pieniędzy otrzymanych ze sprzedaży na zakup nowych szybowców dla Kadry, ale niesmak pozostaje. Nowy Zarząd poszedł dalej tą drogą i kosztem szybowników łata swoje finanse.

Nie wiem czy jest jakiś sposób na zatrzymanie tego procesu. Może szybkie powiadomienie prokuratury o podejrzeniu zamiaru popełnienia przestępstwa? A może uświadomienie członkom Zarządu że ich decyzje nie pójdą w zapomnienie, a jako członkowie Zarządu odpowiadają finansowo za straty poniesione przez Stowarzyszenie?

Szkoda Tomku że w "zagajeniu" dyskusji na ten temat przywołałeś tylko głos swój i Michała, a moje argumenty przeciwko sprzedawaniu Jantarów 2B z którymi polemizuje Michał pominąłeś milczeniem. Nie będę się powtarzał, zainteresowani mogą zajrzeć do wątku Reforma AP a sprzęt na liście ava.szybowce.

Sytuacja rzeczywiście jest patowa. Z jednej strony widmo komornika i wierzycieli nad A.P., z drugiej sprzedaż sprzętu w celu zaspokojenia bieżących potrzeb Biura i Zarządu A.P. A może przekazanie szybowców Aeroklubom Regionalnym wcale nie było takim głupim pomysłem?

Pozdrawiam. 

Jacek Marszałek
Karol Staryszak
Offline
Joined: 15.07.2009
Decyzja o zakupie Diany2

Jacku, mam do Ciebie pytanie:

Kto zadecydował o zakupach ASG i Diany2?

Jeśli to była ówczesna Komisja, to czy decydując o zakupach zapewnione były źródła finansowania tych zakupów?

karol.

Tomek Rubaj
Offline
Joined: 16.07.2009
Przebazowanie Jantara 2B w okresie falowym

Pozwolę sobie na przekopiowanie wypowiedzi Marka Kornecia z grup dyskusyjnych, która jest jednocześnie wnioskiem do Komisji Szybowcowej:

Witam.
Z powyższego wynika, że Pan Henryk mówi w czasie treażniejszym jak jest, Pan Karol mówi w czsie przyszłym a ja dołożę czas przeszły bardzo bliski,tzn. lata 2006-08.
Otóż od dłuższego czasu dużo się mówiło w kręgach lotniczych o wykorzystaniu Jantarów 2B przez SKN i aerokluby regionalne. Pamiętam, że było nawet nieoficjalne głosowanie w styczniu na Żarze na temat pozbycia się długali. Wynikiem tego było szybowcowe Veto KTÓRE NADAL OBOWIĄZUJE. Od dłuższego czasu wspólnie ze Zbyszkiem Oborowskim (w terminie póżniejszym dołączył też Dyrektor) prowadziliśmy kampanię w celu pozyskania J 2B do Jeleniej Góry. Argumenty jakimi dysponujemy do chwili obecnej są bardzo jasne:
- Posiadamy jednego Jantara Std. 2 a w SMP rocznie startuje 4-5 seniorów i 1 junior. W związku z tym przy rozsądnej cenie min. 100 godz. nalotu jest zapewnione.
- W poprzednich sezonach falowych na Juniorkach, Puchaczach i jednym Jantarku przelatywaliśmy po trasach ponad 20 000 km w sezonie falowym, w tym przeloty ponad 500 km. Szybowce szkolne w większości startowały na loty wysokościowe więc ich użycie było ograniczone.Przelot Jelenia Góra - Jesenik - Jelenia Góra na Puchaczu to już szczyt możliwości a w/g niektórych to nawet idiotyzm (biedacy).
- Były to czasy kiedy mieliśmy nieznaczną przewagę nad kolegami z południa.Do pełnego szczęścia i zawładnięcia całą przestrzenią Sudetów i dalej na wschód brakowało nam tylko dwóch rzeczy, szybowców i pilotów zawodników, a potencjał ten jest w SKN.
- Dlatego wystąpiliśmy z propozycją przebazowywania na okres od jesieni do wiosny szybowców Kadrowych w wersji optymalnej tj. dwóch jantarów 2B, Krokusa, Juniora na lotnisko w jelonce lub w wersji okrojonej tylko Jantara 2B. W ten oto sposób członkowie SKN mogliby na zasadach kadroskich kontynuowac trening a po zakończeniu przelotów falowych na wiosnę powrót szybowców do rodzimych aeroklubów.
- Oficjalne pisma, rozmowy w kuluarach z Członkami AP i Komisji Szybowcowej nie odniosły żadnego skutku a wręcz odwrotnie. Odniosłem wrażenie, że niektórzy z nich zachowywali sie jak pies ogrodnika ...sam nie zeżre drugiemu nie da....przepraszam za ten tekst ale strach, że utracą bezpowrotnie ten sprzęt brał góre nad zdrowym rozsądkiem.Jedynie kolega Kos z B-B był za i gotowy do przekazania bazającego u nich długiego.
- Proszę pamiętac, że jesteśmy zwykłym aeroklubem regionalnym i przekonanie Zarządu AJG do zakupu J 2B na własne cele stwarza poważne problemy. Udało się ale cóż z tego jak przetarg przegraliśmy.
- Powyższy problem pozostaje nadal..... miejsce w hangarze na szybowce depozytowe czeka...a ja PONAWIAM propozycję całorocznego latania na przeloty z Jeleniej Góry w tym co najważniejsze latania falowego (500, 750 i więcej km jest w zasięgu).Trochę na ten temat wiem i to co przekazałem kolegom z południa można wprowadzic u nas. Potrzebne są tylko chęci. Z poważaniem.

Marek Korneć

Niniejszym oświadczam, że Komisja Szybowcowa w ciągu najbliższego tygodnia wystąpi z konkretną propozycją przebazowania na okres falowy jednego Jantara 2B do Aeroklubu Jeleniogórskiego. Jeżeli będzie to tylko możliwe (klasa i ubezpieczenie szybowca), postaramy się, żeby oferta umożliwiła loty na Jantarze 2B w Jeleniej Górze już w najbliższy weekend.

Tomek Rubaj

Robert Ryng
Offline
Joined: 10.02.2010
Umowy na użytkowanie Jantarów 2B

Ponieważ ten wątek trochę przycichł, chciałbym go odświeżyć. Mianowicie chciałbym się zapytać cosię dzieje z umowami na użytkowanie Jantarów2B? po raz kolejny sytuacja się powtarza, że mamy Maj a umów nie ma, szybowce są na kołkach bo żaden dyrektor nie wyda ani centa na ubezpieczenie nie swojego szybowca jak nie ma umowy na użytkowanie? 

Czy Komisja może eskalować problem??? Pytanie jest retoryczne ale skoro co roku wylatujemy coraz mniej na tych Jantarach to może czas zauważyć, że to jest jeden z powodów...

Pzdr,

Robert R y n g